What is it?

Eestikeelne tekst allpool

Solargraphy is a photographic process, where the camera is replaced by a tin can, lens by a pinhole and the sensor by a light sensitive photographic paper. The main component of the image is the path of the sun across the sky where each line represents one day and the lack thereof – a cloudy day. Through the combination of exposures stretching to several months and cameras specifically crafted for the purpose, unique works of art are created where time assumes a totally new dimension. Thanks to long exposures the image is burnt on to the photographic paper as a negative image and as a result the paper's light sensitivity is reduced which makes it possible to later scan the result. However in order to get a digital image, one must sacrifice the negative as the paper hasn't lost all of its sensitivity and it is possible to make only one high quality scan before the bright light of the scanner ruins the image. Thus light gives us the image and takes it away. The end result of the exposure are greatly influenced by the weather conditions which have unpredictable effects on each exposure. All those factors together create each exposure a dreamlike reflection of the world on a time scale compressed into one moment which is tied into one by the tracks left by the sun.

In comparison with photography, solargraphy is a relatively new invention that is still in its infancy. The process was conceived by Slawomir Decyki, Pawel Kula and Diego Lopez Calvin at the end of the 90s and their first solargraphic images saw the light of day in 2000. However technically solargraphy is rooted in the foundations of photographic methodology, arising basically from pinhole photography and camera obscura. What separates it from traditional pinhole photography, are the extremely long exposure times and chemical free process.

_________________________________________________________

Solargraafia on fotograafiline protsess, kus kaamerat asendab plekist purk, objektiivi nõelaauk ja sensorit valgustundlik fotopaber. Foto peamiseks komponendiks on päikese teekond üle taevalaotuse: iga triip kujutab endast ühte päeva ja triibu puudumine pilves ilma. Kuude pikkuseks veniva säriaja ja iga pildi jaoks spetsiaalselt meisterdatud kaamera koosluses valmivad ainulaadsed teosed, kus aeg saab täiesti uue mõõtme. Tänu pikkadele säriaegadele solariseerub kujutis negatiivina fotopaberi pinnale ning kahaneb oluliselt paberi valgustundlikkus, mis võimaldab säritatud paberit hiljem skaneerida. Paraku tuleb digitaalse kujutise saamiseks ohverdada negatiiv, kuna paberi valgustundlikkus pole täielikult kadunud ja kvaliteetselt on negatiivi võimalik skaneerida vaid korra, enne kui skanneri valgus kujutise hävitab. Nii annab valgus meile kujutise ja hiljem hävitab selle. Pildistamise lõpptulemust mõjutavad suuresti ka ilmastikutingimused, mis jätavad igale säritusele ettearvamatu jälje. Kõik need tegurid üheskoos muudavad iga võtte maailma unenäoliseks peegelduseks ajaruumis, mille ühendab tervikuks päikese teekond üle taevalaotuse.

Tegemist on fotograafia ajaloo mõistes suhteliselt värske leiutisega, esimesed Slawomir Decyki, Pawel Kula ja Diego Lopez Calvini tehtud solarid jõudsid veebiavarustesse alles aastal 2000. Tehniliselt kuulub solargraafia aga fotograafiliste meetodite algupärandisse, sarnanedes oma olemuselt pinhole-fotograafiaga. Traditsioonilisest pinhole’ist eristavad solargraafiat pikad säriajad ja fotokeemiavaba protsess.